fig. Bequeathed to Lord Hertford’s illegitimate son, Richard Wallace,1st Baronet, and then by descent to Wallace’s widow, Julie Amélie Charlotte Castelnau, who donated the collection to the nation in 1897. Cohen, Art, Dance, and the Body (2000), 242-47. Jean Mairet, Les Galanteries du duc d’Ossonne, vice-roi de Naples, Comédie, Paris, Rocolet. Watteau, Les Champs Elisées, oil on walnut panel, 31.4 x 40.6 cm. Le joueur de cornemeuse est assis contre un piédestal, surmonté d’un vase; près de lui, debout, un joueur de musette, coiffé de rouge; à leurs pieds, groupe de deux enfants qui jouent avec un petit chien. Deux Tableaux offrant des compositions capitals de ce grand coloriste de notre Ecole. Watteau, Les Divertissements champêtres. { It remained hidden until it was discovered, supposedly in Spain, and Ferré brought it to public attention in 1972. From the Collection of Cardinal Fesch. . The kneeling child, seen from behind, was taken from a drawing in the British Museum (Rosenberg and Prat 333). . Such internal evidence points to the priority of Les Divertissements champêtres. Complicating matters still further, the 4th marquess of Hertford bought both the small and the large versions of the composition, and the two are now in the Wallace Collection. Thenceforth he lived in seclusion and solitude. He not only claimed that this was a painting by Watteau, but he maintained that the closely related version of the composition in Chantilly, Le Plaisir pastoral, was just a copy. The man reclining on the ground at the right, his cape trailing behind him, derives from a sheet of four such studies in a Swiss private collection (Rosenberg and Prat 268). London, Wallace Collection. Despite this unanimity of opinion, after the laboratory examination of the paintings around 2010, Christopher Vogtherr noted that x-rays uncovered many pentimenti in Les Divertissements champêtres, and the relative absence of pentimenti in Les Champs Elisées. Presque à ses pieds, un jeune cavalier, dont le costume parfaitement analogue au sien n’en diffère que par la couleur, est étendu sur l’herbe auprès d’une jolie personne qui, assise et légèrement penchée vers lui, l’écoule avec un certain embarras que trahit son regard baissé, autant que le mouvement de l’éventail qu’elle fait jouer dans ses mains. 1827. In 1719, Watteau left for London, where his works were in great demand and where he also wanted to consult a famous physician about his … Vers l'âge de dix ans, il fut mis en apprentissage chez J.- Fête in a Park. . Dans un parc, à l’ombre des arbres et au son de la vielle, deux amants en costumes simples et galants se livrent au plaisir de la danse, tandis que d’autres causent intimement à l’écart.” Sold for 285 francs. Paris, collection of Alexandre Louis Roëttiers de Montaleau(?). Desenfans, Noel Joseph. [Christoph Martin Vogtherr; Mary Tavener Holmes; Antoine Watteau; Jean-Honoré Fragonard; Musée Jacquemart-André,;] -- "De son invention par Antoine Watteau (1684-1721) aux brillantes fantaisies de Jean-Honoré Fragonard (1732-1806), le genre de la Fête galante va traverser tout le XVIIIe siècle. The pasticheur has also appropriated the figure of a child playing with a spaniel from another of Watteau’s paintings—either from Le Concert in Berlin or the closely related Les Charmes de la vie in the Wallace Collection. Dinelli-Graziani, “Le cardinal Fesch, amateur” (2007), 42-43. . 48 po. window.print(); .  l’autre offre la vue d’un parc, orné de différens grouppes d’hommes, de femmes & d’enfans, les uns sont en repos, d’autres s’occupent avec des fleurs, tandis que plusieurs amusent à danser. That is an untenable position, especially because this picture is so markedly inferior to the Chantilly version. Le siècle de Lumières France et Angleterre au XVIII siècle At a third auction, this in 1865,  the painting was bought by none other than  the marquess of Hertford! Watteau, Studies of Three Seated Women (detail), red and black chalk, graphite. Yet it then seemingly disappeared and it was apparently was unknown to Edmond de Goncourt and his contemporaries. Print this Entry Rome, collection of Cardinal Fesch, 1841 catalogue of his collection, cat. Le Concert. Although they were painted rapidly and with less detail than their counterparts in the foreground, nonetheless, their specificity is remarkable. Une fête champêtre était une forme de divertissement populaire au XVIIIe siècle . Aux pieds de la dernière de ces dames, est assis un troisième cavalier qui ne le cède en rien pour l’élégance et la bonne mine aux deux précédents. Paris, Musée Cognacq-Jay. 268, 269333, 446, 447, 467, 468, 507, 527, 528, 587, G32, R558.      Au second plan, on remarque d’abord douze personnes réunies en un seul groupe: ce sont les deux musiciens dont l’un joue de la vielle, et l’autre de la clarinette; quelques paysans; de jeunes élégantes du genre des premières, avec leurs cavaliers, et enfin les deux danseurs dont nous avons parlé. Four studies of hands in a private collection (Rosenberg and Prat 524) also served for this painting. Watteau, Study of a Child Seen from Behind, red chalk, 13.3 x 10 cm. Farce joyeuse et récréative du galant qui a fait le coup, à quatre personnages. When Le Rendez-vous de chasse was engraved c. 1731 for the Jullienne Oeuvre grave, the caption stated, ”Ce tableau est dans le Cabinet de Mr Racine du Jonquoy,” and it is reasonable to assume that he was also the owner of the pendant, Les Divertissements champêtres. The histories of the two paintings were separate until the late nineteenth century, at which time each was bought by Lord Hertford and now both are housed in the Wallace Collection. Canvas 6 ft. 3 by 4 ft. 3” Bought in. C’est le centre de la composition. London, Wallace Collection. Posner, Lady at Her Toilette (1973), 79-80. T.” Sold for 1,250 francs to Charles Simon for cardinal  Joseph Fesch. London, Courtauld Institute Galleries. The remaining woman in this group was taken from a drawing in a Parisian private collection (Rosenberg and Prat 468).Â. La finesse du dessin, la beauté inimitable du coloris sont au-dessus des éloges.—Hauteur, 4 pieds; largeur, 6. As has been noted, Les Divertissements champêtres is closely related to a painting with essentially the same composition, namely Les Champs Elisées. Comment … 391. 6. Dacier, Vuaflart, and Hérold, Jean de Jullienne et les graveurs, 2: 35, 96; 3: under cat. Gétreau, “Watteau et la musique” (1987), 243-44. Antoine Watteau, Le Plaisir Pastoral, Chantilly, Musée Condé. It was at that time, when Watteau created his masterpieces "Conversations", "Divertissements champêtres" and "Fêtes galantes". At the left side of the background group, a couple walks into the composition. Thus, the pendant  paintings were reunited. Several studies of hands have been associated with these foreground figures. T. Ils viennent de la vente de M.***, lundi26 novembre 1787, no 59: vendus 4800 liv. Watteau, Les Champs Elisées, oil on walnut panel, 31.4 x 40.6 cm. As has been noted, Les Divertissements champêtres is closely related to a painting with essentially the same composition, namely Les Champs Elisées. Spielmann, The Wallace Collection (1900), 59. Duffy and Hedley The Wallace Collection Pictures (2004), 470-71. . The standing child was taken from a lost drawing which was recorded as plate 85 of the Figures de différents caractères. Also the spectral figures and landscape in the right background of Divertissement champêtre may have been inspired by the Wallace Collection painting. They are explicable as copies from Les Divertissements champêtres, but the reverse could not have been true; they could not have been the models for the figures in Les Champs Elisées. Antoine Watteau, Les Charmes de la vie (detail), London, Wallace Collection. Börsch-Supan, Antoine Watteau (2000), 95-98. .    Les arbres sont vivement peints en décoration, le ciel léger avec des nuages argentés; partou/t une belle pâte, une touche spirituelle et une couleur pleine de variété.” XVII. Six of the seven adults in the foreground of Les Divertissements champêtres have counterparts in Les Champs Elisées. Only the figure at the left of this group is different: the figure is female in Les Divertissements champêtres, male in Les Champs Elisées. Ici, nous avons de plus, le musicien debout, les trois enfants et la femme en robe jaune, à l’extrémité de gauche; c’est justement la figure qui accuse le mieux le style, la couleur et l’exécution de Watteau. They are executed carefully and with considerable detail, showing their close dependence on his drawings, whereas the corresponding figures in Les Champs Elisées are rendered sketchily, second-hand reflections of Watteau’s original studies. London, Wallace Collection. Rosenberg and Prat, Watteau, Catalogue raisonné des dessins (1996), cat. . The history of Les Divertissements champêtres is closely bound to Le Rendez-vous de chasse. Wintermute, Watteau and His World (1999), 58-59. 1802, lot 172; “Watteau (Antoine) . When Les Champs Élisées was sold from the de Morny collection in 1848, it … 27 (Watteau, Fête Champêtre, lent by the Marquis of Hertford). London, British Museum. and the large composition Country Amusements . . Anonymous artist, Divertissement champêtre. Lausanne, private collection. Il porte des culottes courtes, un tes, un petit manteau de soie noir sur l’épaule gauche, et une fraise au cou; sa têle est coiffée d’une toque de velours rouge. « Tels qu’ils se présentent, baignant dans des fourrés, ces trois troncs humains ne sont liés par aucune complicité. There is consensus that Les Divertissements champêtres was executed late in the artist’s career, but an exact date remains moot. In contrast, the comparable figures in Les Champs Élisées, the smaller version of this composition, are just blurs of paint and forcefully establish the priority of Les Divertissements champêtres. Dans le fond, on aperçoit un groupe de cinq petites figures sous des arbres. .  L’autre représente, dans l’intérieur d’un parc, près de quarante figures, hommes, femmes & enfans, les uns sont en repos , d’autres s’occupent avec des fleurs, tandis que plusieurs dansent. Une autre jeune dame, assise à côté d’elle, attache à son corset une rose que vient de lui offrir une jeune personne agenouillée devant elle, et qui, chargée d’une corbeille pleine de fleurs, semble avoir mission d’en distribuer à toute la société. Watteau, Study of a Seated Woman, graphite and red chalk, 15.5 x 9.4 cm. ; 25 ¾ by 32 in. 2015 - Les Champs Elisées (Divertissements champêtres). They differ slightly in measurements (Les Divertissements champêtres is larger by only a few centimeters in each direction) and, despite some current demurals, they have always been considered to be pendants. While the study for the man at the left of the group has not survived, the woman next to him, seated on the ground and holding a basket of flowers, was based on a study of a seated woman holding a large bowl, one of two figures on a  sheet in a private collection (Rosenberg and Prat 527). The reclining man was based on a drawing in Munich (Rosenberg and Prat 269)), or, more probably, a counterproof of the drawing, since the man appears in reverse in the painting. 4 pieds larg. Watteau, Les Divertissements champêtres. sans bordure.”, Paris, collection of Baron van Balle. At a London sale of his collection in 1848 they were included as separate but consecutive lots. 391. Watteau, Study of a Standing Man, red, black, and white chalk, 28.2 x 17.9 cm. . Watteau, Four Studies of a Reclining Man (detail), red chalk. In an encompassing manner, Vogtherr and Wile listed the painting as c. 1719-21. 213. The recent cleaning of this picture by Luigi Grassi, as shown in our illustration above, has removed much of the overpainting and lets us see more clearly the hand of the painter. The recumbent man has been partnered with a seated woman, but it is an awkward juxtaposition, for as a result the man seems to be pressing or staring into his partner’s shoulder. Amusements Champêtres: Une nombreuse société s’est disséminé sur les délicieux tapis de verdure qu’obragent les grands arbres d’un parc. Gétreau, "Watteau et la musique" (1987), 243-45. London, Wallace Collection, Catalogue of the Oil Paintings (1904), cat. Vogtherr, Watteau at the Wallace Collection (2011), cat. { Private collection. . London, Sotheby’s, April 17, 1991, lot 53: “Follower of Antoine Watteau/ FETE GALANTE/ oil on canvas/ 65 by 81.5 cm. Larg. Paris, with Joseph Guillaume Godefroy Colomb Emler. London, British Museum. The child with a cap in Divertissement champêtre may be a variation of one in Watteau’s Champs Élysées. 91 (as Watteau, The Garden Party, lent by Sir Richard Wallace). The woman in the middle, holding roses to her bodice, was studied on a sheet in the British Museum (Rosenberg and Prat 528). La Chute d'eau, Scène galante. Such garden adornments do not figure prominently in Watteau’s art (with the notable exception of the Fêtes vénitiennes) but they do appear in the work of his followers such as Lancret and Bonaventure de Bar. }. Finally, at the far right, the standing man with his cape flung over his shoulder was taken from a drawing in another Swiss private collection (Rosenberg and Prat 447). . Since the early eighteenth century the two paintings have passed together from one collector to another as acknowledged pendants. . Watteau (and Pater), Studies of a Recumbent Man and a Man’s Head (detail), red chalk, red and gray-green wash. Munich, Staatliche Graphische Sammlung. Watteau, Study of a Woman Seated on the Ground, red and white chalk, 14.6 x 20 cm. On peut assurer qu’il n’y a rien de plus beau ni de plus capital de ce Maître. Watteau left his rich patron out of a desire for freedom, although he remained his friend. His sale, Paris, October 30, 1809, lot 37: “Wateau (Antoine) . His sale, Paris, April 11, 1791, lot 196: “ANTOINE WATTEAU . However, Jullienne commissioned an engraving after Watteau’s smaller version of the same composition, which he published under the title Les Champs Elisées, but this has caused additional confusion. Whereas Posner praised the “warm and languorous, idyll called Les Champs Elysées,” he described Les Divertissements champêtres as “less successful” and possessing “uninspired handling and labored description of forms.” Börsch-Supan wrote, almost without reflecting, “The Champs-Elysées . 71 po. cat., Washington and elsewhere, 1984-5, under no. In the twentieth century it was not cited by Dacier, Vuaflart, and Hérold, nor by Réau or Adhémar, nor by Macchia and Montagni. 3 avr. Watteau (Fete in a Park (Divertissements Champetres), c.1718/20) Canvas Art Print Reproduction (10.9x16.1 in) (28x41 cm) by TOPofART Available from these sellers . Le voyou, dont les mains ne sont adroites que dans les poches de ses semblables, a pris son air le plus dégoûté. In 1975 the two large oils at the Wallace, “Divertissements champêtres” … She also noted that the pairing of these two instruments is not a normal combination. Ingamells, Wallace Collection, French (1989), 358--60. In 1852 de Morny put Le Rendez vous de chasse up again at auction, where it still went unsold. L’Accordée de village. Ils ont été vendus en vente publique 10,000 liv. Watteau, Two Studies of a Woman Seated on the Ground (detail), red, black, and white chalk. Engraved. Dans des décors champêtres à la végétation luxuriante, Watteau met en scène le sentiment amoureux : danseurs, belles dames ou bergers s'adonnent à des divertissements ou à des confidences. The Rest, c.1709 Oil Painting Reproduction Jean Antoine Watteau (1684-1721) Location: Thyssen-Bornemisza Museum Madrid Spain Original Size: 32 x 42.5 cm L’autre porte son plumage autour du coup et sa dentition sur la tête. Watteau, Le Rendez-vous de chasse, oil on canvas, 124.5 x 189 cm. Haut. (?) Fete in a Park (Divertissements Champetres), c.1718/20 Jean Antoine Watteau (1684-1721) Location: The Wallace Collection London United Kingdom Original Size: 127.2 x 191.7 cm Parmi les nombreux divertissements champêtres volontiers représentés par les peintres de fêtes galantes du début du XVIIIe siècle en France - à la tête desquels se situent Nicolas Lancret et Jean-Baptiste Pater, tous deux marchant dans le sillon d'Antoine Watteau - le jeu de … Some of the differences between the two versions are telling in other ways, for they reveal the hand of a pasticheur. Son manteau de velours violet entoure gracieusement sa taille et son large pourpoint; il porte une toque de velours bleu, et sa main droite vient avec grâce se poser sur sa hanche. Â. Watteau, Four Studies of Hands, red, black, and white chalk, graphite, 15.3 x11.4 cm. . Le costume de nos deux belles est à la fois riche et gracieux; leurs robes sont de soie; et l’une d’elles porte encore par dessus une sorte de peignoir sans manches, ou pelisse longue également en soie. The picture is now lost but is known through an engraving by Bernard Baron (Watteau, exhib. His hand is curiously bent back at the wrist. This reversal allows the couple’s heads to incline toward each other. Watteau, Studies of Three Hands (detail), red and black chalk, graphite. Dans le tableau de M. Maison, on voit, au fond à droite, un troupeau de moutons et un clocher, remplacés ici par le petit groupe de personages. 1642 1642. The hand drawn palms down was used for the man at the lower right of the painting. Manchester, Art Treasures, 1857, cat. The dancing couple is essentially the same in both versions, save that the pasticheur has changed the color of the shepherd’s costume. Because Les Divertissements champêtres was not engraved for Jean de Jullienne’s Oeuvre gravé, its title has varied considerably. Watteau, Two Studies of Seated Women (detail), red chalk and graphite. Cailleux, “A Strange Monument” (1975), 246-47. Sa voisine montre un début de bonne volonté. / £10,000-15,000”. Edwards, “Watteau and the Dance" (1987), 222-23. Deux beaux Paysages de la plus belle ordonnance et de la plus belle exécution, représentant des points de vue de Forêts, l’un par son Feuillage léger et frais annonce le retour de printems et avec lui les jeux et les plaisirs champêtres; un grand nombre de figures  groupées sur différens plans, animent et enrichessent cette production. Les Divertissements champêtres (copy 1) Denison, Christopher Beckett . The intriguing question, of course, is which version was executed first. But after they found no buyer, de Morny sold Les Divertissements champêtres separately to the marquess of Hertford. Whittingham, “Controversial Treatment” (2011). As Rosenberg noted in 1984, its attribution to Watteau “has hardly been followed.” It is not mentioned, for example, by Roland Michel, Posner, Temperini, or Glorieux. Chez chacun d’eux la mollesse est de nature différente. Paris, January 30, 1845, lot 5: “WATTEAU (ANTOINE) .   A gauche, sur un fond de grands arbres au travers desquels on aperçoit une femme sur une balançoire, sont deux autres groupes: un berger tenant une houlette et embrassant une jeune fille vers laquelle s’avance un petit enfant; un homme, vu de dos, et étendu sur une draperie près d’une femme qui le regarde. Edwards, “Watteau and the Dance” (1987), 222-23 n. 25. Watteau travaille longuement la technique du paysage, qu'il arrive à traiter pour ... à Cythère (1718, Berlin, Charlottenburg), la Perspective du M. F. A. de Boston, les Champs-Élysées, les Divertissements champêtres, les Charmes de la vie et le Rendez-vous de chasse de la Wallace Coll. London, British Museum. This was the period of the birth of his masterpieces: the “Conversations,” the “Divertissements champêtres,” the “Fêtes galantes.” Divertissement champêtre. 1721.Il était fils d'un maître couvreur, marchand de tuiles, chargé d'une nombreuse famille.

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